Weekmenu’s & afvallen

396c7cf5f5eef9c1c4147e01a1dd1a3c

Weekmenu’s opstellen en je daar aan houden, het zorgt ervoor dat je geen impulsieve aankopen doet aan de kassa.
Maar hoe zorg je ervoor dat je ook de rest van de dag vrij gezond doorkomt?

Deze 5 regels legde ik mezelf op.
Ze helpen mij om vol te houden en effectief af te vallen.

Regel nummer 1
Ik eet al-tijd fruit als ontbijt. (Of toch zeker 5 op 7 😉 ).
Soms eens met yoghurt, soms platte kaas (zonder suiker), soms muesli of granola maar meestal gewoon zo.
Op mijn werk staat een reuze fruitmand (wel naast de reuze koekjesmand dus het blijft een dagelijkse challenge) en dat is mooi meegenomen.

Regel nummer 2
Vervang je boterhammen ’s middags zoveel mogelijk door iets anders:
Meloen met ham
Restje rijst met groenten
Mozzarella met tomaatjes en pesto
Salades in alle kleuren en geuren (hou de dressing apart of vervang door een yoghurt dressing of wat lekkere olijfolie)
En goud: soep soep soep (niet uit pakjes, maar gewoon vers)
Hoe minder brood hoe beter.
Het lukt me niet altijd maar ik probeer het wel zoveel mogelijk

Regel nummer 3
Niemand gaat dood van eens een koekje of een stuk cake maar probeer dat te vermijden.
Op vrijdag eet ik wél een koek uit die reuzekoekjesmand. Omdat het vrijdag is. En omdat dat voor mij wel werkt zo.
En op woensdag durf ik al eens een taartje te gaan eten. Jezelf dingen verbieden maakt de drang ernaar nog zo groot.

Onthou dat je NIET op dieet bent, dat gezond leven geen straf is, maar gewoon leuk.
Je hoeft niet de hele dag door snoep te eten. Als je eens zin hebt in iets zoets, dan mag dat ook. Maar van het moment dat je jezelf alles gaat verbieden wordt de verleiding des te groter. Alles mag, gewoon met mate. En het hoeft niet.
Ik denk altijd bij mezelf; heb ik daar écht zin in of kan ik evengoed wat druiven nemen. 10 sec tellen voor je naar die koek grijpt en meestal kies je dan toch voor het fruit.
Gezond leven zorgt ervoor dat je meer energie hebt, minder ziek wordt en slanker door het leven stapt.
Het is niet gemakkelijk om de klik te maken, maar eens die er is gaat het vanzelf.

Regel nummer 4
Verwacht geen wonderen. Verwacht niet dat je iedere week een kilo afvalt eens je de klik gemaakt hebt.
Leg jezelf kleine doelen op. Die zijn haalbaar en geven je de boost om door te gaan als je resultaat boekt.
En weeg je NOOIT meer dan 1x per week. Kies je vaste dag en vast uur.
Mijn weegmoment is woensdagochtend. In onze badkamer staat een groot bord waar ik wekelijks mijn gewicht op noteer.
Ja, dat is vrij confronterend op de slechte weken maar des te leuk op de goeie.

Regel nummer 5
Check iedere keer hoeveel gewicht je nu effectief kwijt bent in de supermarkt door evenveel gehakt op een hoopje te leggen als de grammen die jij kwijt bent.
Alles visualiseren werkt voor mij supergoed. Misschien voor jou ook wel.

Bij mij is er ondertussen bijna 10 kg af. 10 dikke vette kilo’s.
Geen zwangerschapskilo’s alleen he, ik ben al bezig van voor de zwangerschap.
En op die (bijna) 10 kilo, daar ben ik godverdikke fier op.
Nog 5 te gaan en ik zit op mijn droomgewicht.
Ik stel mezelf geen tijdsdoel.
Gewoon het doel dat ik wil blijven afvallen tot ik ben waar ik moet zijn.
De ene week gaat dat beter dan de andere. De ene week is ook de andere niet.
Spelbrekers zoals feestjes, maandstonden of depressieve dagen moeten ook ingecalculeerd worden.
Maar iedere keer ga ik er terug voor of herpak ik mij.
Nooit de moed opgeven.

Elke dag is een goeie dag om er (opnieuw) voor te gaan.
Het gaat namelijk niet om hoe snel je gaat, maar om de vooruitgang die je boekt.

 

No comments yet.

Geef een reactie