Dagen zonder préparé.

Minced_beef_meat_cow_cattle_shadow

Dagen zonder vlees én zonder vis, dus.
Ik heb dat nog nooit gedaan.
Of toch, die keer dat er een crisis was met het vlees en mijn ouders besloten dat we dan maar geen vlees meer gingen eten en ik vollédig zot werd en elke dag al huilend boven mijn bord groenten en aardappels hing. En mijn moeder “ter compensatie” begon te experimenteren met tofu. Echt. Ik word nog ziek als ik er aan denk. Volgens mij at mijn vader toen stiekem achter onze rug hele biefstukken. Want hij bleef er gewoon kalm onder. Terwijl ik op de rand van een depressie zat. Klaar om iemand iets aan te doen voor een schelleke wat-dan-ook, als ’t maar vlees was. Mijn moeder vond het dan ook grappig om een poster uit de krant op mijn kamer te hangen. Zo eentje met 50 soorten vlees op. Trauma’s.
Schermafbeelding 2015-02-18 om 17.21.05
Ge kunt dus begrijpen dat ik niet sta te springen van ongeduld om er aan te beginnen.
Alhoewel de tijden nu anders zijn en er een overvloed is aan lekkere vegetarische alternatieven en geniale recepten zonder vlees of vis.
De volle vastenperiode meedoen lukt me in ieder geval niet. Er vallen namelijk een paar dagen van tussen waar ik niet vanonder kan (hoort ge daar een kleine zucht van opluchting?).
Een etentje, een verrassingsweekend en een mosselworkshop.
Voor de rest ga ik proberen wél echt vol te houden zonder zware beloftes te maken. Want aan een drama zoals hierboven beschreven heeft niemand wat.
Maar ik ben wel heel erg benieuwd wat mijn vlees- en visloze dagen gaan bijdragen aan het verminderen van mijn/de ecologische voetafdruk. Dat is uiteindelijk waar het echt om draait.

Ik zocht al bergen receptjes bij elkaar voor de komende weken en hoop dat ik niet zwicht bij het zien van een dik stuk zalm of een steak tartaar. Of een potje préparé of scampi. Of eend. Of… Aaaargh 🙂

Voor wie nu al wat inspiratie wil, ik somde hier enkele vegetarische receptjes op. Zo kan je al aan de slag.
Bij deze miste ik in ieder geval geen vlees of vis:
*Pasta met gorgonzola en peertjes
*Risotto met aubergine
*Gevulde pastaschelpen
*Pasta met courgette/geitenkaas/munt
*Aubergine met mozzarella en tomatensaus
*Gegrilde halloumi met pasta en tomatensaus
*Groenten in de oven met couscous en gekruide yoghurt
*Salade van rode biet en geitenkaas

De voorbije week was er overigens eentje van veel te weinig koken.
We gingen heerlijk eten voor mijn 31ste verjaardag bij Neuf Mille.
Op vrijdag was er een drink op het werk met zalige hapjes van The Rib House.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik geen fan ben van hun ribben. Hun kippenbilletjes daarentegen… Hemels. Maar dat mag pas terug binnen 40 dagen. Dus ik vergeet even hun bestaan.
Zondag waren we doodmoe dankzij een dochter die al 2 weken niet goed slaapt, dus ik bestelde wok.
Maandag maakte ik nog eens witloof met gehaktballetjes en gisteren ging ik voor mijn laatste keer vis op het menu.
Kabeljauw met tomaat, mozzarella en basilicum. En de pasta die ik erbij serveerde was to die for.

Vanaf volgende week dus een min of meer vegetarisch menu.
Benieuwd hoe hard en hoe snel ik vlees en vis ga missen.
Gelukkig doen enkele collega’s ook mee, dat zorgt voor controle tijdens de lunch, wanneer de préparé schreeuwt om opgegeten te worden. Al dan niet met een lepelke. 😉
vlees-prepare-170_400_10

Je kan mijn “groene” dagen hier volgen: Marieke’s Dagen Zonder Vlees & Vis.
Tik me dus gerust op de vingers als ge mij al kwijlend aantreft voor het raam van den Aula of De Vis.

 

Tot volgende week!

 

 

 

8 Responses to Dagen zonder préparé.

  1. Kathleen 20 februari 2015 at 12:24 pm #

    Haha, succes! Ik heb het 2 jaar geleden ook gedaan, maar dan enkel voor de “kookgerechten”, dus op de boterham wel nog af en toe vlees 🙂

  2. Sophie 1 maart 2015 at 3:58 pm #

    Hoi,
    Wat heb jij een leuke website!
    Ik kwam er toevallig op door je aanmelding voor de food blog swap.
    Voor mij persoonlijk is het andersom, ik ben allang minder vlees gaan eten. Ik houd wel heel erg van een goed stuk vis of vlees hoor, dus ik geniet als het op tafel staat.

    Mijn tip om het de komende tijd vol te houden is om je menusamenstelling, ook bij een losse gang, wat aan te passen. Vegetarisch koken is veel makkelijker als je verschillende bereidingswijzen van groenten of andere plantaardige eiwitbronnen combineert. Dan hoef je niet alle voedingsstoffen die nodig zijn in één gerecht te proppen. Dat maakt het een stuk simpeler en haalbaarder. Ik serveer bijvoorbeeld bij een lekker, maar niet al te zwaar hoofdgerecht vaak een wat steviger soep. Of omgekeerd. Of ik neem niet één vervangende eiwitbron maar voeg hier wat peulvruchten en daar nog wat zuivel of noten toe.
    Veel succes de komende weken! Wat doe je de zondagen, ga je dan lekker wel je gang? 😉

    • Marieke 1 maart 2015 at 4:04 pm #

      Dankje voor de tips! Ik ben ook al even gestopt met iedere dag vlees of vis te eten. Maar 40 dagen vind ik wel lang. In de vastenmaand zijn er ook dagen waarop ik geen keuze heb wat ik eet dus dan wordt het toch al zondigen. Het is een goeie bewustwordingsactie. En vandaag eet ik lekker vegetarisch. Gisteren daarentegen werd er serieus gezondigd. 🙂

  3. Sophie 1 maart 2015 at 4:11 pm #

    Ja precies, rigide veranderingen dat zijn eigenlijk geen veranderingen ;-). Dat blijft meestal bij een mislukt uitstapje…

    ik moest de boel omgooien onder meer omdat een van mijn kinderen vlees niet goed verdraagt. Daarom heb ik wel naar alternatieven moeten zoeken, en zo kwam ik ook op die oplossing van het hele menu aanpassen. Dat is culinair veel uitdagender en veel prettiger dan alleen maar vlees vervangen. Het laatste gaat zo vervelen! (en is eigenlijk ook weer rigide….)

    • Marieke 1 maart 2015 at 4:16 pm #

      Klopt helemaal. Heel je menu moet er anders uitzien en dan mis je vlees niet eens. Maar als je klassiek blijft koken en vlees of vis gewoon weglaat dan is dat een ramp. Uw lijf kan het dan precies niet aan en uw hoofd wil ook niet mee. Maar een goed vegetarisch recept vraagt geen vlees en zorgt ervoor dat je niet met een onbevredigd gevoel achterblijft. 🙂

  4. Evi 15 maart 2015 at 10:59 am #

    Een tipje: toen ik de eerste keer meedeed aan DZV ontdekte ik de savooigalette en bloemkooltaart van Jonge Sla, mmmmm! Die zijn nu een vaste waarde in ons kookrepertoire, ook in niet-DZV-periode (want we zijn wel rigoureus minder vlees gaan eten heel het jaar door). Deze editie ben ik helemaal van de one-pot-pasta’s, zalig wat je daar allemaal in kunt draaien!

    Dit is trouwens de eerste keer dat ik op je blog terechtkom en ik moet zeggen: ik heb zeker eerst twee minuten naar die prachtige tekening in je header gekeken voor ik ook maar iets gelezen heb. De max! Zoveel detail en zoveel liefde, echt mooi (en dat bootje, hihi 🙂 )

    • Marieke 15 maart 2015 at 8:38 pm #

      Ik ben ook verliefd op de tekening en staar er regelmatig nog naar. 😉
      Dank voor de tips ivm receptjes zonder vlees. Ik ga het zeker eens opzoeken.
      Ik ben ondertussen gestopt. Vond er echt niets aan. En ik eet de laatste tijd al een pak minder vlees en vis.
      Mijn voornemen is dat vol te houden… voor altijd. 🙂
      Dat is fijner én beter :).

      • Evi 16 maart 2015 at 1:07 pm #

        Dat is inderdaad nog beter dan enkel 40 dagen eens een effortke te doen! Zo doen wij het ondertussen ook, heel het jaar door minder vlees en vis, en tijdens DZV doe ik dan nog een paar daagjes extra moeite. Ook niet 40 dagen aan een stuk géén vlees, hoor, dat hou ik toch niet vol. Daarvan krijg ik alleen maar absurd veel zin in een gigantisch vleesbuffet, haha 🙂

Geef een reactie